The First Week

18 januari 2014 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

victoria streetNu precies een week, zit ik in Engeland. Dus maar weer eens hoognodig een update. Dus dit zou best eens een lange blog kunnen worden xD
Hoe is het, hoe bevalt het, etc etc etc. Ik zal proberen om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.

Zondag, eerste officiële dag in Bristol, en wat doe je dan? Jep, naar de Ikea! Normaal ben ik niet zown Ikea liefhebber, maar in dit geval komt het wel van pas.
Want, een bureaulamp en een bedlamp zijn wel nodig hier. En ook wat kleerhangers.

Maandag kregen we een tour over de campus van Bower Ashton, wat de basis is voor alle creatieve opleidingen. Zegmaar 'de school'. Maar er hoort ook een heel gebied bij. Of eigenlijk andersom: Bower Ashton hoort bij het Ashton estate http://en.wikipedia.org/wiki/Ashton_Court. Wat me verteld is, is dat er ook een hertenkampje is en nog meer groen. Zal ik nog meer onderzoeken, want dat klinkt interessant.
In ieder geval, het ligt erg mooi gelegen. Zeker als de zon schijnt, dan heb je echt het idee dat je niet in een grote stad bent.

Maar goed, een tour dus, langs alle afdelingen en werkplaatsen. Ik ben erg te spreken over de biblio en mediatheek: veeeeeel films!!!!!! Boeken zijn een maand te leen, en films een week. Maar keuze uit veel. Dat is vaak goed.
De faciliteiten lijken me ook prima, naar mijn idee zijn ze zelfs groter dan bij WDKA.  Al zag ik later pas de TV studio (woensdag).films!!!!!!

Daarna kwam er nog een praatje over de cultuur van Engeland en Bristol (het Bristolse accent schijnt een combinatie te zijn van farmer meets pirate..), en de politie agent die aan de campus verbonden is, vertelde nog wat over veiligheid etc. Bij het kopje drugs: 'Are there any people from Holland?' .......... O_o
Jaaa... juist, ironisch/sarcastisch bedoeld waarschijnlijk (alsof iedereen uit Nederland altijd met drugs rondloopt, ook al staat Nederland bekend om de drugs.. wauw wat een reputatie hebben wij). Maar goed, ik kon er wel om lachen.
Ik had ondertussen een paar andere studenten leren kennen die ook op exchange zijn, Fiona en Sophie. Daarbij kan ik je vertellen dat dat hun engelse namen zijn, want ze komen uit Hong Kong. Ook gezellig: Sophie woont ook in het Transom House, precies een verdieping lager.

Ook erg handig, want Sophie liet me die avond wat supermarkten zien die een stuk goedkoper zijn dan de 'Tesco' die schuin tegenover hier zit.

Dinsdag heb ik meer mensen van de exchange groep leren kennen: Cora, Lotie, Anna, Tung, Domi, Claudia, Tanja, Chuenchuen, en Iris (die komt ook voor filmmaking and creative media). Behalve Domi, Claudia, Tanja en Anna komt de rest uit Taiwan, Hongkong of Vietnam. Dus behalve de Britse cultuur leer ik ook veel over de Aziatische cultuur.
Op de campus kregen we nog meer informatie over IT en andere zaken.
Verder zit Cora ook in Transom House (ondertussen is ze geswitcht met Iris). Dus gezelligheid die avond in het Transom House, en samen lekker gegeten!
Ook grappig: ik liet hen dropjes proeven, want ik had nog een zak zoute drop mee uit Nederland. Vonden ze erg vies (alleen Lotie vond het best ok), maar wel leuk om te proberen. Al vinden ze misschien de zoete nog wel aardig ipv zout. Maar ja, ik vind zoute drop wel lekker. (later in de week werd ik teruggepakt, met wat pittigs)

Woensdag waren Iris en ik uitgenodigd bij de assesments (beoordelingen) van de filmmakers klas, jaar 2. We liepen het lokaal in en schrokken ons een hoedje: veeeel mensen!! Dat waren we niet helemaal gewend. Maar goed, na wat navraag bestaat Filmmaking and Creative Media, jaar 2 uit zo'n 50 tot 60 mensen. Dat is wel wat anders dan een klas van 16.. Wel is het overgrote deel duidelijk man. Ongeveer 12 tot 15 dames.
De dag duurde erg lang, want elke groep liet drie dingen zien (documentaire, geluid en iets interactiefs). Om 11 uur waren we begonnen, 17.00 konden we naar huis (natuurlijk wel met pauzes tussendoor). Ik was kapot hierna. Ik was niet de enige, want gedurende de vertoningen van het werk zag ik meerdere mensen knikkebollen en half in slaap vallen. Een paar anderen hielden zich bezig met Facebook, en een ander meisje zat haar nagels te lakken.

Ook is er voor de filmmakers deze week al een module gestart. Een soort tv-studio workshop, waarbij we met een groep (ieder hun eigen rol) 2 scènes uit de film 'The Brief Encounter' moeten opnemen.
Het zijn trouwens meer modules dan lessen, dus ik zit niet steeds met 50 tot 60 man in een klas lokaal. Gelukkig maar, want dat werkt een stuk beter!
Maar de workshop: donderdag was uitleg (briefing) + rollen verdelen, vrijdag voorbereiding op de filmdag (volgende week dinsdag). Ik zelf ben niet heel erg van tv studio filmopnames, maar het is wel een goede oefening! Ik ben een van de 4 acteurs, want dan kan je ook meepraten over het script en hoe iets wordt gezegd etc. Dat leek mij best interessant.
En donderdag kwam ook eindelijk mijn buskaart, waarmee ik dus eindelijk (na zown 20 pond hebben betaald) gratis met de bus naar campus kan.

Over de bus in Bristol: je hebt twee busbedrijven. De een is genaamd 'First' en de ander 'Wessex'. Naar de Bower Ashton Campus rijdt alleen de Wessex bussen. Voor beide moet je een aparte kaart hebben wil je ermee reizen. Daarnaast kan je ook een ticket op de bus kopen, maar dat is vrij duur.
Bus nummer 11 rijdt van Frenchay Campus naar Bower Ashton Campus (zie foto's voor kaart).busroute

Vrijdag was bespreken en wat oefenen. Daardoor hebben Iris en ik helaas wel de tour door Bristol (was speciaal voor alle exchange studenten geplanned) moeten missen (dat was niet erg handig van de school geplanned).

Ach ja, 's avonds met de rest (Sophie, Cora, Lotie, Iris, Manami) uit eten bij een chinees restaurant en hun uitgehoord over de tour door Bristol. Ene Vanessa (een klasgenoot van Sophie), was ook mee en liet na het eten nog een stukje van Bristol zien. We liepen richting de bekende Clifton Bridge, en blijkbaar als je dan nog iets verder doorloopt, loop je zo naar Bower Ashton (zou iets van ong 30 tot 40 min lopen zijn). Maar ik zal ook nog wel mijn eigen tour doen door Bristol, denk ik.

Van mijn "klas" heb ik nog niet perse een idee, of een enorme klik met mensen. Wel heb ik Jesse ontmoet die mij had gemaild over dat hij op exchange gaat naar WDKA, Rotterdam. Toevallig wordt hij de nieuwe huisgenoot van een klagenoot van mij.
Maar als eerste indruk van mijn klasgenoten hier, zijn het vriendelijke en prima mensen.

Bij het doornemen van de scènes heb ik de tv studio voor het eerst gezien: groooooottt!! En de lampen hangen aan het plafond, een green screen hangt ook al klaar voor gebruik, en de camera's zijn groot met veel knoppen (dat is goed). Daarnaast zijn er nog twee ruimtes voor geluid en nog iets met beeld en veel knopjes.
Wat ook fijn was: iedereen deed lekker mee, en de vaart zat er lekker in (we hadden wel een paar docenten die ons begeleiden). Maandag nog wat doornemen, dinsdag filmen, dus voor nu betekende dat: weekend!

En dat was fijn want ik was erg moe van alle nieuwe dingen, informatie etc. Dus vandaag lekker rustig aan wat dingen geregeld en gedaan (zoals de was). Ook iets heel belangrijks: de keuken schoongemaakt, want die was smeeeerrrig!! En ik kan wel tegen wat vuil en wat troep, maar op een gegeven moment is het welletjes. Dus nu lekker schone keuken (met nog wel een vieze kale woonkamer), en een goed gevoel.
Met koken is het wel nog wennen, want soms zoek ik dan een bepaald product en dan hebben ze dat hier niet, of heet het anders, of verkopen ze het in een andere winkel. En ik mis mijn gaskooktoestel, want dat werkt net even iets handiger dan elektrisch (vind ik).
Ook het water uit de kraan is naar mijn idee minder schoon dan in Nederland. Het stinkt een beetje. Maar goed, dat is ook gewoon wennen.

Ik vind Bristol erg leuk en mooi. En zoals iedereen hier zegt: een goeie mix tussen stad en land, oud en modern. Er is veel te zien en te doen. Zeker in de muzieksferen. Dus ik zal ook zeker een aantal bandjes horen en zien.
Verder heb je bij de school ook een aantal society's. Waaronder ook een voor film! Daar heb ik mij natuurlijk voor ingeschreven.oja

Wat kan er in een week toch allemaal gebeuren! Ik zei toch dat het een lange blog zou worden.
Komende week beginnen dus ook de andere modules en lessen en dingen. Er zijn wat borrels gepland, en op 1 februari een trip naar de Harry Potter Studios (ja, waarom niet).

Oja, mijn Flatmates. Ik heb er 4, en dat zijn Kate, Sam, Raymond en Connor, al heb ik nog geen kennis gemaakt met Connor. Kate is de wat het feestende type, de anderen zijn rustig en komen weinig hun kamer uit. Ik geloof dat het ook niet zulke grote praters zijn.
De meeste die hier wonen houden wel van een lekker feestje (ik meestal ook wel, maar nu ff niet), maar zijn in het algemeen zeer vriendelijk. Op zaterdagavond is het wat drukker en lopen de meeste met een glas alcoholische drank erin rond (logisch ook want het is weekend). Aan sommige kan je merken dat ze een tikje dronken zijn (dan is het niet helemaal duidelijk wat ze zeggen).
Maar verder heb ik tot nu toe nog geen last van geluidsoverlast gehad (komt ook door dat ik oordoppen heb). aankondiging

KamertjeMijn kamertje is al iets gezelliger, en bijna alles heeft een plekje en ik begin in een soort ritme te komen.
De bus is vaak net zoals de NS treinen: te laat. Ik kan kiezen tussen twee bushaltes, links of rechts, qua afstand maakt het niet uit (is ongeveer 2 min.). En de ene keer dat ik dan iets later ging, was de bus natuurlijk te vroeg. Gelukkig was ik op tijd vertrokken.

Ik ben benieuwd naar de lessen, en wat ik dan precies ga leren. Ik kan het in ieder geval met een heel aantal van de exchange groep goed vinden! (misschien moet ik ook maar eens op vakantie naar Taiwan, Hong Kong, Vietnam en Japan)
Eerst nog maar even lekker weekend hebben en een beetje bijkomen van een flinke week.

Yaaaaaaaaayyy!! Groetjes uit het prachtige Bristol, waar het ook wel vaak nat is, maar op het moment nog niet zo erg koud en winterachtig is.

New friends!

1. Ans:
    19 januari 2014
    leuk te lezen van je indrukken van de uitwisseling,ja in ieder land is er een andere manier van aanpak, en diverse andere dingen dat is even wennen, maar de cultuurshoc is niet te groot hoop ik, maar je handelt het prima denk ik.
    geniet er maar van groetjes ans en gerard.